Blanka Matragi: Coco Chanel měla Picassa, mě prostě inspiruje Kupka

Z Libanonu do Čech to nemá módní návrhářka Blanka Matragi právě blízko. Jezdí sem dvakrát, výjimečně třikrát do roka. Jednu z návštěv věnovala výstavě nejslavnějšího českého malíře Františka Kupky v hotelu Grund Resort v Krkonoších. Kupka se totiž stal pro návrhářku nevyčerpatelnou studnicí inspirace.

Paní Blanko, jak je možné, že jste dnes tady?

To je na dlouhé povídání. V roce 2002 jsem dostala Cenu Františka Kupky a začala jsem k němu mít hlubšívztah. Chtěla jsem mu vrátit to, že se pro mě stal inspirací, a proto jsem mu vzdala hold svoutvorbou. Chtěla jsem projevit úctu a respekt jeho dílu. Když mě firma Grund oslovila, abych přijela na výstavu Kupkových obrazů, nezaváhala jsem a pozvání přijala.

Co Vás inspiruje na Kupkově tvorbě?

Všechno. Je to úžasná nevyčerpatelná studnice kompozic. Jeho černo-bílé grafiky vlastně používám ve vlastní tvorbě. Kupkovy motivy jsou známé a práva na jejich použití jsem velmi draze vykupovala od galerií v Paříži. Coco Chanel měla Picassa, mě prostě inspiruje Kupka.

Není to Vaše první návštěva Krkonoš. Kdy jste sem jezdila?

To skutečně není. Už jako malá jsem jezdila do Krkonoš lyžovat. Ráda se sem vracím, je to oáza klidu. V různých ročních obdobích si tu člověk najde inspiraci a nějaký svůj pohled, protože z vrcholků těchto hor je vidět skutečně daleko.

Jsou pro Vás návraty do Čech citovou záležitostí?

Je to víceméně pracovní, ale já to vždy spojím s nostalgickým návratem. Znovuobjevuji místa,která jsem v dětství a mládí znala. Teď se na to člověk dívá jinak. Jezdím po světě a žiju v zemích okolo moře apouští, takže si cením návratů.

Krkonoše a poušť, to je trochu kontrast… 

No je to paradox, ale právě toho si vážím. Tady se nadýchám úplně jiného vzduchu.

"Kdyby mě dneska oslovila firma, kterou byste vy mladí znali, třeba Mango, tak bych kolekci udělala," říká Blanka Matragi.
Poznáte podle oblečení, že je člověk z Krkonoš? 
Globalizace světa proniká i do Krkonoš a já si myslím, že to už není znát. Poznám, jestli žena má smysl pro oblékání, zda je to projev její osobnosti, nebo jestli na to kašle a zajímá se o jiné věci. Netroufla bych si říci, že krkonošská móda má nějaká specifika.

Přeci jenom chodíme sportovněji oblékaní než v jiných místech Čech…

Když jdu na nějakou sportovní akci, třeba na golf nebo na lyže, tak si všímám, jak jedotyčný člověk oblečen. Dneska je všem design oblékání dostupný. Vtomto kraji potkávám lidi na určitých sportovních událostech a jsou vkusně oblečení. A sportovně? Proč ne, každý ať se cítí pohodlně.

Jak vypadají Vaše návštěvy v Čechách?

Jezdím sem málo, někdy i jen jednou za rok. Teď jsem hodně vyzývána do průmyslového experimentálního designu. Nejsou to pouze předložky, je to porcelán, šperky, sochy a dostala jsem nabídku, abych navrhovala piano.

Jakou tvorbou se momentálně zabýváte?

Teď jsem inspirovaná kubismem a architekturou, tak v mé tvorbě bude prvek buď grafický, nebo tvarový. Bude to můj rukopis, pod který se podepíši.

O českých ženách se říká, že jsou v módě konzervativnější… 

Bohužel jsou. Česká žena umí být i za malý peníz vkusná. Jsme konzervativnější, ale myslím si, že se to už uvolňuje. Kdybych to aplikovala na moji tvorbu, tak tady v Čechách mám čím dál více klientek, které si dopřávají unikum a výstřednosti.
Je nějaký typ žen, které Vás inspirují? 

Myslím, že ne. Jsem v tomhle kosmopolitní. Dělám pro celý svět a inspiruje mě v momentálním okamžiku ta žena, se kterou komunikuji. Má tvorba je zaměřená na individualitu ženy. Já nabízím svou tvorbu, ale respektuji myšlení a přání klientky.

Za jak dlouhou byste odhadla osobnost ženy přesně na to, abyste jí ušila šaty?

Za pět minut.

Uvažovala jste o tom, že byste navrhovala módu pro běžné denní nošení?

Samozřejmě. Já se nebráním ničemu. Kdyby mě dneska oslovila firma, kterou byste vy mladí znali, třeba Mango, tak bych kolekci udělala. Dneska je trendy, abych navrhla masově dostupnou kolekci. Bylo by to od Matragi a mělo punc něčeho.
Mohou být podle Vás běžné věci „vkusné“? 

Obyčejné, praktické a v životě nutné věci se nechají povýšit designem. Právě díky práci designéra se o té věci už pak nedá říct, že je nevkusná.

 

Napsáno pro www.trutnovinky.cz

Autor: Kateřina Adamcová | sobota 27.11.2010 10:00 | karma článku: 15,83 | přečteno: 6612x
  • Další články autora

Kateřina Adamcová

Nezaplatíš? Neprojdeš!

8.9.2013 v 18:00 | Karma: 15,18

Kateřina Adamcová

Kam zmizela řečtina?

22.9.2012 v 14:10 | Karma: 12,10

Kateřina Adamcová

Život na kartu

4.12.2011 v 11:10 | Karma: 24,52